Konfliktorsaker i skolan - när och varför de uppstår : En kvantitativ studie kring konflikters uppkomst i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Amanda Eade; Jonas Forsberg; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Vår studie syftar till att undersöka orsaker till konflikter i idrott och hälsa. 1. Hur ser fördelningen ut i antal konflikter mellan de olika konfliktorsakskategorierna i ämnet idrott och hälsa för år 1-2? (Princip, objekt och situation) 2. Vilka är de vanligaste konfliktorsakerna inom ämnet idrott och hälsa för år 1-2? 3. Skiljer sig konfliktorsaksfördelningen under samlingar jämfört med under aktivitet i ämnet idrott och hälsa för år 1-2, i så fall på vilket sätt? Metod Med observation som metod observerades åtta lektioner. Ett observationsschema utvecklades utifrån tidigare forskning och innehöll tre huvudrubriker: Princip-, Objekt- samt Situationsrelaterade konfliktorsaker, dessa kompletterades med underrubriker. För att kunna registrera samtliga konflikter under lektionen fördelades de två observanterna på två olika platser på idrottsarenan. Resultat Resultatet visar att mer än varannan konflikt beror på principrelaterade orsaker (53.5%), ca var tredje konflikt grundar sig i objektrelaterade orsaker (32.5%) och ca var sjunde i situationsrelaterade (14 %). Vi kan se att det sker fler konflikter under aktivitet än under samling och vi ser även att konfliktorsakerna skiljer sig dem emellan. De tre mest förekommande konfliktorsakerna var om uppgifter, maktutövning samt om personer. Slutsats Genom denna studie har vi kunnat undersöka vilka orsaker det är som ger upphov till konflikt under en idrottslektion. Vi har fått ett tydligt resultat som bl.a. visar att vissa konfliktorsaker är mer förekommande än andra. Detta är intressant för vidare forskning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)