Hållbarhetsarbete på Kulturbolaget - en studie om hållbarhetsarbetet hos en konsertarrangör

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Hållbarhet är något som alla branscher måste anpassa sig till, även de som är verksamma inom evenemangsbranschen. Vid evenemang används stora mängder av jordens resurser och de har därför en stor påverkan på miljön. Arrangörer har således ett stort ansvar för att minska den påverkan som evenemangen medför. Samtidigt finns stora möjligheter att påverka många människor både före, under och efter ett evenemang. Det är till förmån för miljön men även ur ett socialt perspektiv där arrangören kan samarbeta med artister som är förebilder för många unga människor. För att uppnå ett lyckat hållbarhetsarbete krävs det att hållbarhet är integrerat i organisationens alla delar. Det uppnås allra bäst med en tydlig struktur för verksamheten byggd på styrdokument och mål samt en engagerad ledning. Fler och fler arrangörer vill också visa upp hur de arbetar med hållbarhet vid evenemang. I takt med att utvecklingen gått framåt och efterfrågan har ökat har det skapats miljöledningssystem, certifieringar, diplomeringar och märkningar specifikt för branschens behov. Syftet med den här studien är att få en klarare bild över hur möjligheterna att arbeta hållbart inom musikevenemang ser ut. Som studieobjekt har jag valt Kulturbolaget, en av de klassiska arrangörerna inom konsertarrangörsbranschen. Fokus har varit på att undersöka hur Kulturbolaget arbetar med hållbarhet idag och vilka möjligheter företaget har att utveckla sitt hållbarhetsarbete, men även de hinder som begränsar Kulturbolaget att genomföra hållbara evenemang. Studien visar att Kulturbolaget idag har ett miljöarbete i de egna lokalerna men saknar ett fungerande hållbarhetsarbete under de externa utomhusarrangemangen. Möjligheten för Kulturbolaget att utveckla hållbarhetsarbetet är stor då det finns en vilja och ett genuint engagemang hos de chefer och anställda som blivit intervjuade. Dock behöver företaget införa struktur för hållbarhet inom organisationen. De hinder som finns utgörs till största del av externa aktörer som publik, artister och samarbetspartners där Kulturbolaget inte kan kontrollera eller styra över individer eller andra organisationer. Här finns möjlighet att kommunicera och samarbeta för att uppnå ett hållbart resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)