De lever loppan! De har diskotek!" En kritisk diskursanalys av lärares sätt att resonera kring sina elever på handels- och administrationsprogrammet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Elever på yrkesförberedande gymnasieprogram får, på grund av den nya kurs- och läroplanen, allt svårare att ta sig vidare till högre studier. Detta gör att det finns stor risk att elever blir klassmässigt predestinerade där föräldrars bakgrunder oundvikligt kommer att kategorisera in människor i olika fack. Lärare har därmed en viktig roll i att försöka överbrygga de eventuella problem som kan uppstå när det blir tydliga klassmässiga skillnader mellan elever på olika program och mellan skolor. Särskilt när läroplaner ofta är utformade efter medelklassens behov. Syfte: Syftet med denna studie är att synliggöra lärares resonemang kring klasskillnader och hur de hanterar dessa skillnader i det dagliga praktiska arbetet. Metod: En kvalitativ studie bestående av intervjuer med fyra lärare på tre olika gymnasieskolor i Göteborg med omnejd. Samtliga lärare undervisar på handels- och administrationsprogrammet. Som analysmetod har kritisk diskursanalys valt som ett sätt att tydliggöra hur lärares resonemang bär på klassmässiga strukturer. Resultat: Lärarna finner det svårt att relatera till sina elever och beskriver dem med ord som slöa, oambitiösa och utan visioner i livet. Lärarna väljer ofta att jämföra eleverna med andra kapitalstarka elever på t.ex. samhällsvetarprogrammet, elever som beskrivs med ord som polariserar de egenskaper som handels- och administrationsprogrammets elever tillskrivs. Handelselevernas kapital värdesätts inte lika högt som de på högskoleförberedande program. Lärarnas resonemang kring handelseleverna riskerar således att stämpla dem med nedvärderande egenskaper vilket kan få negativa konsekvenser för dessa elevers självbild och självförverkligande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)