Elever och lärares uppfattning om ämnet idrott och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Wesam Ibrahim; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Syftet med studien är att undersöka elevers och lärares syn på undervisning i idrott och hälsa i årskurs 6 och 8. Frågeställningar Vilken uppfattning har elever och lärare om idrottsundervisningen i skolan? Tycker elever samt lärare att ämnet idrott och hälsa är viktigt? Hur skulle ämnet idrott och hälsa se ut om elever samt lärare fick bestämma? Metod Studien kräver information om elever och lärares uppfattning om ämnet idrott och hälsa på ett djupgående plan, därför bygger undersökningen på kvalitativa intervjuer. Denna metod rekommenderas för studier som kräver förståelse för människors sätt att tänka, handla och särskilja varierande handlingsmönster. För att analysera intervjusvaren har studiens teoretiskautgångspunkter utgått ifrån Wagnssons teori om idrottens betydelse för ungdomar och Hirdmans genusteori. Resultat Samtliga lärare delade åsikten att idrott och hälsa är en utav de viktigaste ämnena i skolan, de såg sambandet mellan en god fysik och bra skolresultat. Lärarna tyckte att ämnet borde undervisas varje dag. Tre av fyra elever var väldigt positiva till ämnet, de tyckte att det var kulmen även ett viktigt ämne. Om eleverna fick bestämma skulle de ha mindre teoretiska delaroch mer tid för rörelse. Några elever tyckte även att det skulle vara bra med könsuppdelning under vissa moment. Slutsatser De flesta elever tyckte att ämnet idrott och hälsa är ett roligt ämne men även viktigt, fastän att det kunde bli lite väl för mycket bollsporter ibland enligt en utav av tjejerna jag intervjuade. Även lärarna hade en positiv inställning till ämnet men var väldigt besvikna på hur den svenska skolan ger ut en bild utav att ämnet inte är lika viktigt som de teoretiska ämnena genom att skära ner på idrottstimmar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)