CSR-aktiviteter & CSR-kommunikation : En kvalitativ undersökning av praxis inom Deloitte

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande; Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Corporate Social Responsibility, CSR, är ett begrepp som förklarar hur företag engagerar sig i tre olika områden: ekonomiskt, miljömässigt, och socialt för att anpassa sig till den samhällsekonomiska utvecklingen. CSR är en aspekt som blir alltmer vanlig för företag att tillämpa genom att långsiktigt nå sina mål. Om företag inte prioriterar CSR i hög grad kan det riskera att de förlorar kunder och får ett dåligt rykte. De som jobbar för att se till att företag har ett bra CSR-arbete är revisionsföretag. Revisionsföretag ska vara bra representanter för CSR-arbete för att styrka deras roll som granskare av andra företag. Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur svenska revisionsföretag använder CSR. Sålunda syftar denna uppsats till att öka förståelse om varför vissa CSR-aktiviteter väljs i svenska revisionsföretag inom “Big Four” samt hur de kommuniceras. Metod: Denna uppsats har utgått från en kvalitativ metod där tre intervjuer har genomförts. Intervjuerna är få i antal men duger till arbetet för att intervjupersonerna besitter den bästa kunskapen om ämnesområdet inom just det företaget de är verksamma i. Respondenterna är ansvariga för Deloittes CSR-arbete i Sverige och arbetade på huvudkontoret i Stockholm, det har således gjorts ett icke-sannolikhetsurval. Resultat och slutsats: Uppsatsen har visat att svenska revisionsföretag prioriterar att välja CSR-aktiviteter som har en filantropisk karaktär. Svenska revisionsföretag prioriterar filantropiska aktiviteter över de som är av etisk, rättslig eller ekonomisk karaktär för de filantropiska aktiviteterna visar den bästa bilden av revisionsföretaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)