Den dyslektiske musiklärarens värld - en undersökning av hinder och möjligheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studien undersöker hur musiklärare med diagnosen dyslexi hanterar sin arbetssituation i skolan. Syftet med undersökningen har varit att utforska några av de överväganden och konkreta metoder som används i den praktiska lärargärningen. Studien undersöker även hur dessa musiklärare själva upplever sin situation och hur de förhåller sig till hinder och tillgångar. För att främja bästa möjliga lärsituationer har syftet i förlängningen blivit att öka kunskapen om dyslexi i musiklärarutbildning såväl som i musikläraryrkets vardagliga situationer. Resultatet vilar på fyra kvalitativa, strukturerade intervjuer med lärare eller blivande lärare som har dyslexi. Resultatet visar att musiklärare med dyslexi utvecklar kreativa förmågor och hittar strategier för olika problem och svårigheter som kan uppstå i en lärarsituation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)