Vad är kvalitet i förskolan? : Intervjuundersökning av hur förskolans personal beskriver sin uppfattning av kvalitetsbegreppet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik

Författare: Anna-lena Karlsson; Birgitta Lindell; [2007]

Nyckelord: Kvalitet; förskola; personal;

Sammanfattning: Denna uppsats är ett examensarbete baserad på en intervjuundersökning om hur personal i förskolan uppfattar kvaliteten i barnomsorgen. Vi har intervjuat 8 barnskötare och 8 förskollärare, som vid intervjutillfällena arbetade i flera olika kommuner och vid olika arbetsplatser. Med åtta frågor försökte vi att få svar på våra frågeställningar. Huvudsyftet med denna undersökning är således att få klarhet i hur personalen upplever kvalitetsbegreppet i förskolan. Metoden för uppsatsen är kvalitativ och intervjufrågorna har givit möjlighet till fördjupning i frågorna och uppföljning under samtalets gång. Vid sammanställningen av svaren ser vi att vi fått nästan identiska svar från de båda yrkesgrupperna. Detta gör att man kan hävda att skillnaderna i kvalitetsuppfattning inte är så stor mellan yrkesgrupperna. Svagheter som framkommer är att läroplanen inte har höjt förskolans status och att respondenterna inte känner till vad arbetsgivaren definierar som kvalitet. Kvalitetsbegreppet är svårt att beskriva positivt, då det ofta är brist på kvalitet som beskrivs i svaren. Införandet av läroplanen 1998 uppfattas genomgående mycket positivt och man anger att detta är en styrka för verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)