Mångfald på olika villkor : En kritisk diskursanalys av mångfald i förskolors likabehandlingsplaner

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Denna uppsats har kritiskt granskat mångfald och hur det rekontextualiseras i relation till några likabehandlingsplaner för förskolan. Begreppet mångfald har i flera sammanhang relaterats till ett politiskt projekt vilket kan härröras ur andra beteckningar så som kulturell mångfald, kultur, etnicitet, religion, flerspråkighet eller endast mångfald.  Denna studie tar sin utgångspunkt i den kritiska diskursanalysen och har lagt fokus på hur mångfald artikuleras språkligt i relation till andra begrepp. Texten har också analyserats i relation till andra förordningar som sätter sin institutionella prägel på likabehandlingsplanerna. Likabehandlingsplanerna har analyserats utifrån ett maktperspektiv där förskolan är den vars strukturer och förhållningssätt sätter sin prägel på likabehandlingsarbetets förankring i verksamheten. Hur intressenter så som förskolans pedagoger, vårdnadshavare och barn skrivs fram har också vart i fokus för denna textanalys.  Resultatet som framkom visar flera exempel på hur definitionen av etnicitet och religion får konsekvenser för hur mångfald rekontextualiseras i de analyserade likabehandlingsplanerna. Förordningar påverkar likabehandlingsplanerna på så sätt att definitionen av dessa begrepp riskerar att definiera barn utifrån biologiska olikheter. Flera diskurser skrivs fram i sammanhanget varav en traditionell förskolediskurs är dominerande och sätter sin prägel på likabehandlingsplanerna. Detta ger upphov till ojämlika maktrelationer och diskursiva posititioneringar i form av vi resp. de andra. En slutsats av denna analys är att pedagogernas förhållningssätt är avgörande för hur dessa strukturer får verka inom förskolans praktik.   Nyckelord: Mångfald i förskolan, mångkultur, kulturell mångfald, kultur, etnicitet, religion, flerspråkighet, likabehandlingsplan, makt, kritisk diskursanalys.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)