Undervisning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om undervisning och barns inflytande i förskolan
Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om undervisning samt deras beskrivningar av hur de praktiskt arbetar med undervisning i förskolan och hur de beaktar barns inflytande i denna. De forskningsfrågor studien utgår ifrån är, vad betyder undervisning för förskollärarna? Hur skapas förutsättningar för barns inflytande i undervisningen enligt förskollärarna? Forskningens metodologiska utgångspunkt är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sju olika förskollärare som har ansvar för undervisning på sin avdelning. Studiens analys har sin utgångspunkt både i tidigare forskning och begrepp ifrån det sociokulturella perspektivet på lärande, med fokus på begreppen scaffolding, den närmaste utvecklingszonen och mediering. En slutsats av studiens resultat visar att förskollärarna har olika syn på vad undervisning innebär, men alla vill genomföra målstyrda aktiviteter i sin undervisning i förskolan. Förskollärarna vill ge barnen goda förutsättningar för en bra lärandemiljö i förskolan genom spontan och planerad undervisning. Resultatet visar även att förskollärarnas förhållningssätt och hur de närmar sig barns perspektiv har stor betydelse för barns inflytande. Det är viktigt att i mötet med barnen lyssna på barnen och ta vara på deras tankar, uttryck och åsikter samt låta barnen, där det är möjligt, vara med och bestämma.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)