UX Redesign of Digital Tool in Primary Health Care

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Sammanfattning: Efterfrågan inom hälso- och sjukvården ökar på grund av en växande population med allt fler äldre och kroniskt sjuka personer. Dessutom förväntar sig dagens patienter en lättillgänglig vård. För att möta den tilltagande efterfrågan spelar digitalisering en viktig roll. För att digitaliseringen ska lyckas är en god integrationen mellan nya digitala verktyg och befintliga system av stor betydelse. Dessutom bör verktygen utformas för de avsedda användarna och deras behov. Examensarbetet har utförts i samarbete med Vårdinnovation Sverige AB. Syftet med projektet var att förbättra användarupplevelsen av Vårdexpressen - ett digitalt verktyg för patienter samt vårdpersonal. Under projektets gång har en iterativ och människocentrerad designprocess använts för att designa om verktygets användargränssnitt. Patienters behov och beteenden i primärvården kartlades i ett tidigt stadium av designprocessen. Vidare identifierades användbarhetsproblem i verktygets ursprungliga användargränssnitt. En prototyp skapades i Adobe XD för att lösa användbarhetsproblemen och för att möta användarnas behov och beteenden. Prototypen påvisades, genom användbarhetstester med 12 deltagare, ha en bättre användbarhet än den ursprungliga designen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)