"Vi skrattar med, men det känns ändå i hjärtat": En kvalitativ studie om rasifieringsprocesser i gymnasieelevers subjektivitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Utifrån psykodynamiska teorier om subjektivitet och postkoloniala teorier om rasifiering undersöktes i denna studie hur elever som inte ovillkorat räknades in i den föreställda svenska nationella gemenskapen gav mening åt erfaren-heter av rasifiering och hur de förstod sig själva i ett rasifierat landskap. Am-bitionen har varit att generera en situerad kunskap som bidrar till ökad med-vetenhet och reflektionsförmåga kring frågor om rasifiering, särskilt hos skolpsykologer. Genom att belysa hur internaliseringar och projektiva identi-fikationer tar form i relation till rasifierande strukturer har ambitionen även varit att bidra till förståelsen för intrapsykiska aspekter av rasism. Fyra semistrukturerade intervjuer med fem gymnasieelever i sam-hällsvetenskapliga programmet genomfördes. Intervjuerna transkriberades och teman genererades genom en kombination av induktivt respektive teore-tiskt förhållningssätt. Genomgången av intervjuerna visade att rasifierande strukturer och maktrelationer påverkat intervjupersonernas självuppfattning, sättet de givit mening åt sina erfarenheter samt deras upplevelser av interaktioner inom sko-lan. I deras förståelse för sina upplevelser i skolan har jag bland annat sett rasifierande klyvningar och internaliseringar av dessa, förnekande av erfaren-heter av rasism samt definition av sig själva som en avvikelse från svenskhet. Samtidigt har jag sett att intervjupersonerna fört en kamp om innebörden av kategorier som de tillskrivit sig själva och tillskrivits dem av andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)