Föra och följa matematiska resonemang : En fenomenografisk studie kring lärares uppfattningar av undervisning som utvecklar elevernas förmåga att resonera muntligt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Johanna Nelson; [2018]

Nyckelord: fenomenografi; undervisning; resonemang; samtal; stöttning;

Sammanfattning: Vikten av kommunikation och resonemang i undervisningen kan tydligt utläsas i den svenska kursplanen för matematik. Studiens syfte är att synliggöra lärares uppfattningar av undervisning som ger eleverna i årskurs 4–6 möjlighet att utveckla den muntliga förmågan att föra och följa matematiska resonemang. Genom att använda den kvalitativa fenomenografiska ansatsen med utgångspunkt i frågeställningar kring vilka samtalsformer som lärarna beskriver, samt hur de stöttar eleverna för att de ska utveckla förmågan, genomfördes 5 semistrukturerade intervjuer. Den fenomenografiska analysen ledde till två utfallsrum, ett med 4 beskrivningskategorier för samtalsformer och ett utfallsrum med 8 beskrivningskategorier kring stöttning. Slutsatsen av resultatet är att lärarna beskriver flera samtalsformer som används i klassrummet och som lärare uppfattar som gynnsamma för att utveckla elevernas förmåga. Stöttningen som görs har olika funktioner och kan alla ses som viktiga oavsett om de används enskilt eller flera samtidigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)