Kannibalism av varumärken inom multibrandföretag

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem: Vårt problemområde rör sig kring att studera fenomenet kannibalism i syfte till att beskriva de skepnader fenomenet tar i vår fallstudie. Vidare diskuteras konsekvenser av kannibalism samt metoder för att eventuellt undvika kannibalism. Följande frågeställningar är ställda: 1. Hur uppstår fenomenet kannibalism i ett multibrandföretag? 2. Vilka är konsekvenserna av kannibalism? 3. Vad kan man göra för att undvika kannibalism? Syfte: Syftet med denna uppsats är att kartlägga fenomenet kannibalism för att förstå dess olika skepnader som kan framkallas av en multibrandingstrategi. Genom att studera när och hur kannibalism uppstår i ett multibrandföretag vill vi skapa en förståelse för konsekvenserna av kannibalism och redogöra för sätt att undvika kannibalism i de fall det är önskvärt. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med utgångspunkt i en fallstudie när vi genomfört våra intervjuer. Det emiriska materialet är hämtat från ett multibrandföretag där vi utfört intervjuer med en varumärkesexpert samt 16 styck intervjuer med konsumenter. Slutsatser: Kannibalism är mer eller mindre situationsspecifikt. Unilever produktkategori bordsmargarin löper risk för kannibalism till följd av variationssökande beteende, gemensamma attribut, snarlik segmentering och lågt engagemang. Önskar företaget undvika överdriven kannibalism finns det sätt att gör detta på. Varumärkeslojalitet, känslomässigt beteende, vana, tvåproduktstrategin, varumärkesidentitet och unika attribut är exempel på tillstånd som kan lindra den oönskade formen av kannibalism.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)