Begreppsförmåga : En studie om elevers visade begreppsförmåga med fokus på lägesord inom matematik i skolans tidigare år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Syftet med studien är att se hur elevers begreppsförmåga i matematik, med fokus på lägesord, ges möjlighet att tränas och utvecklas i årskurs 1. För att undersöka detta utfördes två elevsamtal med totalt åtta elever från två klasser, två lärarintervjuer samt observation av två matematiklektioner. De resultat som framkom i studien var bland annat vikten av varierad undervisning för att eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin begreppsliga förmåga. Informanterna anser att eleverna inte gynnas av enbart arbete i matematikläromedel utan det behövs kommunikation i klassrummet för att utvidga sin begreppsförståelse. I studien framkom även vikten av att introducera matematiska begrepp redan i skolans tidigare år och att lärare inte bör förenkla matematiken genom att använda vardagsrelaterade begrepp. Informanterna menar att detta annars leder till att elever saknar begrepp som de behöver för att förstå matematiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)