Servicekvalitet inom den svenska fastighetsmäklarbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ta reda på vilken betydelse mäklararvodet har för den upplevda servicekvaliteten på den svenska fastighetsmäklarbranschen. Metoden som använts för att ta reda på detta var en fallstudie av två snarlika mäklarföretag i Stockholm. Insamling av data uppnåddes genom enkäter som både mäklare och säljare fick svara på vid tillträdet. Frågorna var formulerade på ett sådant sätt att mäklarna fick svara på vad de levererat och säljarna fick svara på vad de har upplevt. Frågorna behandlade mäklarnas empati, pålitlighet, svarstid och arvode.Resultatet visade att mäklarna på dessa två mäklarfirmor ansåg sig själva leverera hög servicekvalitet, vilket dessutom säljarna bekräftade. De tog också ett högt arvode för sina tjänster. Slutsatsen författarna drog av denna studie är att mäklare som levererar hög upplevd servicekvalitet kan ta och tar ett högt arvode.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)