Universell utformning i yrkeshögskolan : Lärares upplevelser av tillgänglig undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Begreppet universell utformning finns etablerat i såväl nationella som internationella policydokument. Dock uppstår olika utmaningar när politiska intentioner på policynivå ska implementeras i det praktiska arbetet. Inom yrkeshögskolan ses principen om universell utformning som en utgångspunkt för tillgänglig undervisning. Universell design för lärande (UDL) ses som ett ramverk för att komplettera universell utformning inom utbildning. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur lärare i yrkeshögskolan arbetar utifrån principen om universell utformning samt bilda kunskap om vad som möjliggör och hindrar det arbetet. Halvstrukturerade intervjuer har genomförts med fyra lärare i yrkeshögskolan. Detta för att kunna belysa deras upplevelser och perspektiv. En tematisk innehållsanalys visar att tanke och handling inte alltid stämmer överens hos lärare i yrkeshögskolan samt att tidsbrist och kunskapsbrist är centrala utmaningar för dem. Betydelsen av organisatoriska faktorer, styrdokument och ökad kunskap diskuteras. Vidare forskning föreslås om vilka stödåtgärder som behövs och framför allt hur dessa stödåtgärder ska se ut för att lärare ska kunna realisera principen om universell utformning.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)