BARNLITTERATURENS STÄLLNING I ÅRSKURS F-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Vi blev inspirerade av barnlitteraturens roll i skolan efter att ha tagit del av svenska regeringens undersökning Läsandets kultur (SOU 2012:65). Den tar upp den negativa utvecklingen av läsförståelse, läsning och intresse för litteratur bland barn och unga. Studiens syfte var att få fördjupad kunskap om lärares förhållningssätt till barnlitteraturens roll i undervisningen. Studiens teoretiska utgångspunkt var ett kulturellt förhållningsätt till lärande där dialog och samspel har stor betydelse. Vi använde oss av kvalitativa intervjuer, då vi ville få en djupare förståelse för lärares förhållningssätt och attityder till barnlitteraturen i undervisningen. Vi intervjuade sex lärare från två olika skolor där vi genomförde den verksamhetsförlagda delen i vår utbildning. Resultatet av vår studie visade att lärarna hade positiv attityd till att arbeta med barnlitteratur. I sitt arbete använde de sig av olika metoder men främst för att främja elevers läsutveckling. En lärare ansåg att det var särskilt viktigt att vara en god förebild vad det gäller elevers individuella läsning och menar att om eleverna ska sitta tysta och läsa så borde även läraren göra det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)