Mellanaktörens roll för en levande landsbygd : en fallstudie av Gården Direkt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Små och medelstora svenska livsmedelsproducenter har svårt att nå ut till marknaden med sina produkter. I Sverige konkurrerar livsmedelsproducenter med livsmedelsprodukter från hela världen. Konkurrens och konsumenters val av livsmedel har skapat svårigheter med överlevnad för företag på landsbygden. En förutsättning för företag att nå ut med sina produkter på marknaden är genom säljkanaler och marknadsföringsstrategier. Mellanhanden är en aktör som länkar samman producenter med marknad för att nå ut till konsumenter. Syftet med denna uppsats är att undersöka mellanhandens roll att skapa relationer mellan marknad samt små och medelstora livsmedelsproducenter på landsbygden. Denna studie fokuserar genom en fallstudie på Gården Direkt som är en mellanhand för svenska livsmedelsprodukter. Gården Direkt har sin verksamhet i Årsta utanför Stockholm. Genom sin affärsmodell förmedlar och säljer Gården Direkt svenska livsmedelsprodukter till dagligvaruhandel och restauranger runt om i Sverige, framförallt i Stockholmsområdet. Genom fallstudien på Gården Direkt analyseras samlad empiri tillsammans med de valda teorierna intermediary och relationsmarknadsföring samt med begreppet en levande landsbygd. Mellanhanden Gården Direkt skapar relationer till producenter och kunder genom fokus på kontaktnätverk och marknadsföring. Genom att skapa en länk mellan producenter och kunder kan positiva effekter skapas för Sveriges lantbruksföretag och för en levande landsbygd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)