Från dömd till klient. En uppsats om NPM's inverkan på kriminalvårdens klientel

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Under de senaste årtiondena har den svenska offentliga förvaltningen genomgått omorganiseringar med målet att effektivisera. Dessa omorganiseringar brukar sägas följa en managementtrend i samhället där inspiration hämtas från privata företag, framförallt används New Public Management (NPM) för att beteckna den nya styrmodellen som har haft stor genomslagskraft de senaste decennierna i Sverige. Uppsatsens syfte är att undersöka hur några av NPM’s aspekter styrning, marknadisering och kundorientering har påverkat fokus och synsätt av Kriminalvårdens intagna. Undersökningen är avgränsad till åren 1999-2015 och det material som använts är statliga externa och interna dokument om Kriminalvården. Främst SOU:er och årsredovisningar men även andra relevanta rapporter och liknande har använts för att besvara frågeställningen. Vårt resultat visar att styrning, marknadisering och kundorientering har haft inverkan på vilket synsätt som används samt ett ökat fokus på de intagna ges över tid, främst kundorienteringen kan tydligt utläsas som en tydlig faktor till förändringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)