En studie av sambandet mellan butikslojalitet och EMV-lojalitet på den svenska dagligvarumarknaden

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem Vi ämnar utreda om det finns ett samband mellan butikslojalitet och EMV-lojalitet. Vi studerar befintliga märkes- och butikslojalitetsteorier för att genom dessa skapa en för vårt syfte relevant modell. Syfte Vårt syfte med uppsatsen är att utreda huruvida ett samband finns mellan butikslojalitet och EMV-lojalitet på den svenska dagligvarumarknaden. Metod Arbetet är av induktiv karaktär och bygger på en explorativ studie av lojalitetsaspekter inom dagligvarubranschen. Metoden i uppsatsen är uppdelad i två huvudsteg: övergripande och handgripligt tillvägagångssätt. Vi har använt oss av både kvantitativa intervjuer i form av telefonundersökning och kvalitativa face-to-face intervjuer. Vi har för att kunna undersöka sambandet utformat en modell genom befintliga lojalitetsteorier. Slutsatser Genom modellen har vi kunnat dra följande slutsatser om sambandet mellan butikslojalitet och EMV-lojalitet. Samband enligt vår undersökning finns inom ett flertal av lojalitetsfaktorerna. Vi har även kommit fram till att EMV är så pass nytt på den svenska marknaden att det ej går att finna EMV-lojala kunder i någon större utsträckning. I våra slutsatser har vi dock kunnat konstatera att butikslojala kunder är mer villiga att testa EMV. Sambandet är en viktig aspekt för butikerna då detta kan öka dagligvaruhandlarnas lönsamhet genom fler återkommande lojala kunder. Vi har bidragit till en större förståelse och kunskap inom detta outforskade område något som dagligvarubranschen kan ha stor nytta av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)