Undervisning på grundskolor om de globala målen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Det som var tanken med denna kunskapsöversikt är att idag står hela världen inför utmaningar relaterade till klimatproblem, krig, fattigdom samt ojämlikheter och orättvisor. Detta bidrog till att intresset för att skriva om ämnet hållbar utveckling och Agenda 2030. Problematiken är att skolor fokuserar sig på miljöundervisning och inte de två andra dimensionerna, de ekonomiska och sociala. Syftet med kunskapsöversikten är att finna vad forskning säger om vilka metoder och hur lärare eller skolor bör undervisa gällande hållbar utveckling kopplat till Agenda 2030 inom grundskolan, F-3. För att hitta material som svarar på forskningen användes skolans databas som sökprocess för det hittade vetenskapliga artiklar som användes till det berörda ämnet. Forskningen tyder på olika undervisningsmetoder som skolan skall arbeta med såsom att engagera lärare till kunskap och kompetens inom ämnet, att skolor skall arbeta med teman som ESD för att bidra till en bättre undervisning gällande hållbar utveckling samt de 17 SDG målen. Forskningen nämner även att läraren är en viktig aktör som borde vara engagerad och behärska kunskap och handlingskompetens inom hållbar utveckling. Skolledare är aktörer i organisationen som skall bidra till att utveckla möjligheterna för att skolan skall kunna uppnå dessa mål för en lyckad undervisning för ämnet nämner forskningen. Slutligen handlar det om att vi bör fokusera mer åt de andra dimensionerna såsom de sociala och ekonomiska, även att lärare/skolledare får rätt kompetens och kunskap för att bidra till en bättre undervisning samt ledning. Det bör investeras resurser och kunskap för den yngre generationen till att uppnå resultat för den hållbara utvecklingen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)