Kan barn lära sig något av Fiaspel? : En undersökning om hur tärningsspel kan användas för att stärka barns taluppfattning

Detta är en Kandidat-uppsats från Matematiska och systemtekniska institutionen

Sammanfattning: De flesta barn tycker om att spela spel av olika slag, dessutom finns det mycket matematik och många lärtillfällen i spelen. Vi vill genom detta examensarbete belysa hur tärningsspel kan användas för att stärka barns taluppfattning med hjälp av tärningens talbilder. Tärningen består av olika talbilder där prickarna ligger i ett visst mönster. Att barn kan se mönster är viktigt för att de ska kunna utveckla sina kunskaper om tal. Syftet med undersökningen är att få mer kunskap om vilka möjligheter till lärande som tärningsspel kan ha för barns förståelse av tärningens talbild samt vilken matematik förskolebarn använder då de spelar spel. Undersökningen bygger på observationer av tolv barn i åldrarna fyra till sex år och utfördes på en förskola och i en förskoleklass. Barnen har observerats utifrån ett i förhand utarbetat observationsschema. Resultatet av undersökningen visar att det finns många lärtillfällen i Fiaspel. Ytterliggare ett resultat som undersökningen visar är vikten av att lärare i förskolan är aktiva i barns spelande. Den här studien kan eventuellt vara intressant för dem som läser till lärare och för dem som arbetar i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)