Sexualitet och funktionsofullkomlighet : Boendeassistenters föreställningar kring sexualitet kopplat till intellektuell funktionsnedsättning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Målet med uppsatsen är att undersöka hur boendeassistenters föreställningar om sexualitet kopplat till intellektuell funktionsnedsättning ser ut i relation till normen om funktionsfullkomlighet.. För att ta reda på detta har vi utgått från en kvalitativ ansats där vi utfört semistrukturerade intervjuer med tolv boendeassistenter. Vårt teoretiska ramverk består av cripteori, sexuella script och vi har kopplat dessa till den sociala och medicinska modellen. Vår slutsats är att boendeassistenters föreställningar om sexualitet kopplat till intellektuell funktionsnedsättning blir mer tillåtande ju lindrigare funktionsnedsättning och mer restriktiv ju större funktionsnedsättning brukaren har. Samma tendenser har visat sig när det gäller brukares möjligheter att leva i relationer och är avhängigt av vilken boendeform de har: gruppboende eller servicebas. Vi har sett att boendeassistenter efterfrågar mer kunskap om bemötande och mer kunskap till brukare i frågor gällande sexualitet. Denna efterfrågan är dock också kopplad till grad av intellektuell funktionsnedsättning och efterfrågas i högre grad ju närmare brukaren står normen om funktionsfullkomlighet. Vi har även sett en osäkerhet i rollen som boendeassistent om det verkligen är deras uppgift att bemöta brukare i deras sexualitet. Vår studie visar också att det finns tendenser till att brist på kunskap hos brukare och boendeassistenter kan leda till omedvetna övergrepp dels mellan brukare men även mot brukare från boendeassistenter. Efter denna studie är vår förhoppning att ansvariga för gruppbostäder och servicebaser ser nödvändigheten i att all personal får adekvat kunskap i bemötande av personer med intellektuell funktionsnedsättning i frågor om sexualitet och vikten av att brukarna får sexualkunskap förmedlad till sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)