Personliga erfarenheter i arbeten skrivna av gymnasieelever – Om ett av kunskapskraven i ämnet psykologi

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Li Dunkers; [2020]

Nyckelord: own experience; psychology; learning; knowledge; relation;

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning var att undersöka hur kunskapskravet i psykologi, som säger att eleven ska koppla kunskap till den egna erfarenheten, har för betydelse för elevens inlärning och förståelse av ny teoretisk kunskap. Syftet var även att undersöka vilken betydelse relationen mellan lärare och elev har för vad eleven väljer att dela med sig av utifrån den egna erfarenheten och vad eleven upplever att det är som bedöms i uppgiften. För denna studie antogs en kvalitativ ansats där materialet samlades in genom intervjuer med sex elever som läst psykologi 1 på gymnasiet. Resultatet visade att eleverna tyckte det var tydligt vad det var som bedömdes i uppgiften. Vad gäller att koppla kunskap till den egna erfarenheten visade resultatet att alla intervjuade elever ansåg att det var lättare att förstå den teoretiska kunskapen när den kopplades till den egna erfarenheten. Relationen mellan lärare och elev visade sig också ha betydelse för vad eleven väljer att dela med sig av. Resultatet visade även att vissa elever som väljer att skriva om något personligt och känslomässigt jobbigt kan behöva stöd under processens gång och att det som lärare är viktigt att vara lyhörd inför det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)