Ett fungerande team? Sjuksköterskors erfarenheter av att samarbeta med läkare

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Emanuel Ekström; Sofia Jensdotter; [2014-01-21]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Strukturella förändringar i form av nya lagar och högre krav på att vården anpassar sig efter vårdtagarens behov, har medfört ökade krav på samarbete mellan vårdpersonal. En arbetsmodell som införts för att öka samarbetet mellan olika professioner är teamarbete. Ett fungerande teamarbete bidrar till en mer patientsäker och personcentrerad vård. Syftet med föreliggande arbete var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av samarbete med läkare inom vården. Som metod har en litteraturöversikt använts. Enbart kvalitativa studier har använts och analysen innefattar tolv studier, publicerade under de senaste tio åren. För att analysera materialet har författarna gemensamt granskat studiernas resultat för att finna likheter och skillnader mellan studierna. Utifrån denna granskning har nya teman skapats. I resultatet beskrivs sjuksköterskors erfarenheter av att samarbeta med läkare på olika sätt. Genomgående var att det fanns en asymmetri mellan professionerna, som har en direkt påverkan på samarbetet. Det framkom hur sjuksköterskor upplevde den medicinska disciplinen som dominant, vilket ledde till att sjuksköterskor kände sig underordnade. Sjuksköterskor menade att vårdsystemet bidrog till denna asymmetri och upplevde att de inte gavs samma utrymme som läkare. Vidare lyftes läkares dåliga förståelse för sjuksköterskeprofessionen som en faktor som påverkade samarbetet negativt. För att uppnå ett gott samarbete betonades vikten av en god kommunikation. I diskussionen lyfts hur samarbetet mellan sjuksköterskor och läkare får konsekvenser för patientvården. Sjuksköterskors upplevelse av att deras kompetens inte värdesätts får negativa effekter på skapandet av en personcentrerad vård. Den bristande kommunikation som sjuksköterskor beskrivit har en negativ påverkan på patientsäkerheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)