Spontan undervisning i förskolan : en kvalitativ observationsstudie om den spontana undervisningens plats i förskolans praktik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att synliggöra hur förskollärarna använder spontan undervisning för att stötta barns lärande. Vi har i studien utgått ifrån det sociokulturella perspektivet med en kvalitativ ansats och observationer som metod. Vi har haft strukturerade observationer och varit deltagande observatörer. Resultatet i vår studie visar på att förskollärare använder spontan undervisning i det vardagliga som sker på förskolan. Barns intresse sågs ligga som grund och togs tillvara på i de undervisningssituationer som genomfördes. Svårigheter kunde ses i att fånga alla barns intresse i de undervisningssituationer vi observerade. Studiens slutsats är att förskollärarna har kompetens i att se undervisningsmöjligheter men att det relativt nya undervisningsbegreppet skulle behöva implementeras och diskuteras vidare för att skapa verktyg och säkerhet kring begreppet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)