Hur påverkar konjunktursvägningar utdelning? : En sambandsanalys om vilka faktorer som påverkar företagens utdelningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syfte: Ändamålet för denna studie var att studera hur konjunktursvängningar påverkade börsnoterade företagens utdelningar inom Sverige. Teori: Studien omfattar fem olika teorier som förklarar utdelning, konflikter mellan aktieägare och ledning samt hur företaget kan agera under kritiska tider. Dessa teorier användes därefter för att kunna analysera de korrelationstester som framställts. Metod:  Den metod som använts för denna uppsats är en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Studien baseras på sekundärdata som hämtats från finbas och retriever business. Empiri: Studien baserades på 71 företag och 639 observationer där resultatet visade hur utdelningen per aktie var fördelat på storlek för företag respektive varje år. Det gjordes korrelationer mellan variabeln utdelning per aktie och variablerna ROE och storlek som endast visade på en signifikans. Slutsats: Denna studie visade på ett samband mellan utdelning och konjunktursvängningar men vidare visade inget signifikant samband mellan variablerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)