Grupprocesser inom lärarlag

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte och bakgrundStudiens syfte var att skaffa kunskap och konkreta verktyg som främjar lärarlagsarbete. Vi ville skaffa oss ettovanifrån perspektiv för att se helheten. Målet är att kunna se konflikter som en del av grupprocessen och kunnagöra skillnad på person och profession. Vi är förebilder för våra elever och hur vårat samarbete fungerar speglarsig direkt i barnens relationer till varandra.Huvudfråga Hur kan jag som lärare medverka till att mina kollegor i mitt arbetslag utvecklar en känsla för· samarbete, solidaritet och ansvar och drar åt samma håll för våra elevers bästa?Underfrågor Har kunskap om grupprocesser någon betydelse för ett gott samarbete i ett lärarlag?· Hur kan utvecklingen i ett arbetslag beskrivas?·Metod och materialEn kvalitativ metod inom det etnografiska fältet i form av en studie av vår egen grupprocess genom vilken vi blirett team. Vi i undersökningsgruppen är både observatörer och objekt. I rapporten har vi fingerat namn och kallaross för Karin, Miranda och Sofie. Materialet som vi har använt oss av är individuella reflexionsdagböcker,diskussioner, tankar och uppfattningar om olika företeelser i vår grupprocess.ResultatVi har kommit fram till att kunskap om grupprocesser är en nödvändighet för att få ut så mycket som möjligt avett arbetslag. Med kunskaper om grupprocesser kan man lätt känna igen och förstå de olika faser en grupp gårigenom och utnyttja konflikten för att stimulera till kreativitet, nytänkande och personlig utveckling. Vi är nu välmedvetna om att en grupp utan konflikter stagnerar. Från vår empiriska studie har vi erfarit att ingen grupp kanvara helt harmonisk, för en sådan grupp skulle vara utan process och struktur.Resultaten visar också att det är viktig att tala om konflikter då det sker och inte vänta till långt senare, när deinblandade har fått utrymme att tolka utifrån sin synvinkel utan att ta med den andres perspektiv. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)