Förbränning av metangas i en omkonstruerad bensinmotor

Detta är en Kandidat-uppsats från Chalmers tekniska högskola/Institutionen för tillämpad mekanik

Sammanfattning: En omkonstruerad bensinmotor av modellen Honda 35cc har justerats till att drivaspå metangas. Projektet grundar sig i att användandet av fossila bränslen sker i enohållbar takt samt leder till den globala uppvärmningen. En stor bidragande faktorär oljan som har varit den stora energikällan i de tre sektorerna, bostad och service-,transport- samt industrisektorn. Transportsektorn står idag för den största delen avanvändningen av fossila bränslen och det är av stort intresse att hitta ett hållbartsubstitut.I denna rapport undersöktes metangas som drivmedel genom att vidarearbeta på etttidigare års kandidatarbete och konvertera en bensinmotor till drift på metangas,samt därefter undersöka dess verkningsgrad.Stabil drift erhölls i den omkonstruerade motorn efter att justeringar gjorts i dessstyrsystem. För att mäta effekt och beräkna en verkningsgrad monterades motornpå en bromsbänk. Bränsletillförsel, last på motorn och parametrar rörande bränsletsförbränning reglerades i ett styrsystem och motorns verkningsgrad vid olika driftförhållandenerhölls. Dessa resultat jämfördes för att undersöka trender vad gällerverkningsgradens korrelation med de olika parametrarna.Resultatet visar att motorn ger en verkningsgrad inom rimliga intervall, men variansenbland mätdatan medför att fler provkörningar måste göras innan något kankonstateras kring motorns prestanda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)