“Det är svårt för att det var fler saker att tänka på” : En empirisk studie med fokus på elever med svag läsförståelse och vilka eventuella hinder som uppstår i samband med matematiska uppgifter i textform

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Syftet med studien var att synliggöra eventuella hinder som elever med svag läsförståelse stöter på i matematiska textuppgifter. Undersökningen ägde rum i årskurs fem på två olika skolor.  Studien bygger på en diagnos samt kompletterande intervjuer som bearbetades i samband med de kritiska aspekterna till det kognitiva perspektivet. Begreppen assimilation och ackommodation samt innebörden av metakognition kommer också att vara centralt i undersökningen. Utöver det här behandlas textuppgifter och läsförståelse i samband med elevernas hinder i diskussionsavsnittet.    Resultatet visade att elever med svag läsförståelse stötte på hinder i diagnosen. Hinder som brist i: ordförståelse och val av strategi. Materialet som användes i diagnosen var en bidragande faktor till det resultat som kan utläsas. Intervjuerna som gjordes med eleverna stärker det resultat som diagnosen uppvisar.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)