Samhällets dolda resurser : Ett sociologiskt perspektiv på otraditionella frivilligorganisationer i Jämtlands länskrisberedskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för samhällsvetenskap

Författare: Niklas Berg Segersten; Johan Möller; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med studien är att genom ett sociologiskt perspektiv undersöka de otraditionella frivilligorganisationernas eventuella roll och medverkan i Jämtlands läns krisberedskapssystem. Studien är gjord utifrån frivilligorganisationernas perspektiv. Uppsatsen utgår från ett fenomenologiskt perspektiv och analyseras med stöd av Karl Weicks teorier om meningsskapande. Vi har valt ut vissa delar av meningsskapandets egenskaper: identitet, medskapande och retrospektivitet tillsammans med Weicks fyra steg för att nå resiliens: kreativ improvisation, virtuella rollsystem, attityd till visdom och respektfull interaktion. Empirin härrör från två fokusgruppintervjuer, en enskild intervju och en enkät. Vi har sökt att klassificera olika organisationer som är aktuella att ingå i Jämtlands läns krisberedskap inom ramen för projektet För medborgarnas bästa! genom tidigare framtagna modeller, men funnit att dessa saknar viktiga incitament för en rättvis bedömning. Vi har istället tagit fram vår egen modell döpt ”Modell för organisationsförhållanden i samhällets krisberedskap” som även appliceras. Resultatet från empiriinsamlingen tematiserades i olika områden och analyserades med stöd av Weicks teorier om medskapande. I diskussionsavsnittet lyfter vi fram viktiga perspektiv och uppgifter polismyndigheten bör ta i beaktande för att lyckas införliva de otraditionella frivilligorganisationerna i Jämtlands läns krisberedskap. Vi ser bl.a att engagemanget är relativt högt inom organisationerna men att endast engagemang inte räcker, utan måste kompletteras med angivna utbildnings- och informationsbehov. Vidare bör organisationerna endast användas inom områden som ligger inom deras specialistförmåga och inte ersätta ordinarie resurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)