Brist på mångfald - om arbetet med mångfaldens värden i en kulturellt homogen skola

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningDenna uppsats syfte är att belysa den problematik som kan tänkas uppstå i en kulturellthomogen skolmiljö, vad det gäller arbetet med de "värden som ligger i en kulturell mångfald"som Lpo 94 normerar som något eftersträvansvärt. Vi har förhållit oss till hur utbildningenriskerar reproducera samhällets rådande normer och värden. Studien har utförts i en skola medelever och personal som tillhör den svenska majoritetskulturen, då detta perspektiv sällan tas iundersökningar som rör förmedlingen av mångkulturella värden i skolan.Uppsatsen har beaktat tidigare forskning och litteratur i ämnet, samt de passager i Lpo 94 somtar upp kulturarv och mångfaldens värden. Vi har även gjort en fallstudie i ovan nämndaskola, där vi har valt att vid tre tillfällen intervjua tre personer samt att göraklassrumsobservationer. Undersökningen har gjorts i grundskolan.Vårt resultat har visat på ett oreflekterat förhållningssätt till mångkulturbegreppets aspekteroch komplexitet. Vi har tagit upp hur detta oreflekterade förhållningssätt kan leda till attsamhällets rådande normer och värden reproduceras. Attityden som vi genomgående har möttär att bristen på mångfald utgör ett problem. Våra informanter menar att den kulturellahomogeniteten leder till att det blir svårt att ta upp "mångkultur" naturligt i undervisningen.Dock har vi under våra observationer mött ingångar till diskussioner om den kulturellamångfaldens värden, som eleverna själva skapar. Uppsatsens resultat pekar på vikten av attsom lärare genomlysa de egna kulturella filtren samt att tillföra eleverna en mångfald avperspektiv på verkligheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)