Var är alla spanska flickor? En kvantitativ textstudie om genusaspekt i spanska och engelska läromedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Lena Hjortsberg; [2012-03-15]

Nyckelord: genus; läromedel; språk;

Sammanfattning: Bakgrund: Både Lpo 94 och Lgr 11 förespråkar jämställdhet mellan könen och vi som jobbar inom skolan skall alla verka för detta. Som språklärare kan jag dra mitt strå till stacken bl.a. genom att hitta läromedel som lever upp till läroplanens direktiv om genustänkande. Johanna Nihlén och Sara Nilsson (2006) uppmanar eleverna att ta en närmare titt på vad som står i de läromedel som används i skolan. De vill få eleverna att ställa krav på sina lärare att böckerna ska vara jämlika. Moira von Wright (1998) tolkar i sin rapport om jämställdhet i läromedel som används i fysikundervisningen, att skolan inte bara skall arbeta för jämställdhet, utan även vara jämställd. Hon menar att läromedlen skall vara både jämställda och jämställande. Enligt Lärarförbundet (2005) är jämställda läromedel ett prioriterat sakområde i deras jämställdhetsstrategi. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur väl de utvalda läromedlen som jag frekvent använder i min undervisning lever upp till läroplanens direktiv om genustänkande. Jag vill undersöka om de läromedel som används i engelska och spanska på högstadiet förmedlar och förespråkar jämställdhet mellan könen. Det skulle även vara intressant att veta om det skiljer sig något i genustänkande mellan läromedel i engelska och spanska, båda utgivna av samma förlag. Metod: Jag har valt att göra en kvantitativ textstudie. Jag kommer att räkna i båda läromedlen antal gånger som manliga respektive kvinnliga namn samt pronomina nämns. Jag kommer även att se hur många och vilka adjektiv som används för att beskriva pojkar/män respektive flickor/kvinnor samt titta på vilka jobb de olika könen har. Även bilderna i båda läromedlen kommer att granskas i syfte att undersöka hur respektive kön framställs. Jag kommer att räkna antal gånger som flickor/kvinnor respektive pojkar/män är med på bilderna. De kvantitativa resultat jag kommit fram till behöver jag därefter tolka och analysera. Resultat: Den spanska boken lever inte upp till läroplanens direktiv om genustänkande. Här dominerar männen både i text och bild. Den engelska boken däremot lever upp till läroplanens direktiv om genustänkande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)