Relationer mellan pedagoger och barn i förskolan : En textanalys av avhandlingar

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studies bidrag till kunskapsfältet handlar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan och hur olika teorier bidrar med förståelseramar för dessa relationer i vetenskapliga studier och forskning. Studiens syfte är att kartlägga vilka teorier som förekommer i avhandlingar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan, synliggöra vilka olika relationer som avhandlingarna bidrar med förståelse för och vilka handlingskompetenser för förskollärare som framkommer i teorierna. Detta görs utifrån att goda relationer mellan lärare och barn samt lärares relationella kompetens beskrivs som viktig, men också utifrån att förskollärare behöver vetenskaplig kompetens i sin profession då utbildningen i förskolan ska vila på vetenskaplig grund.  För att besvara studiens frågeställningar genomförs en textanalys i form av en kvalitativ innehållsanalys av avhandlingar som belyser relationer mellan pedagoger och barn i förskolan. I resultatet framkommer det att avhandlingarnas teoretiska fokus befinner sig inom det socialpsykologiska och sociokulturella perspektivet samt inom det existentiella och filosofiska perspektivet. De olika relationer mellan pedagoger och barn som framkommer i resultatet handlar om barns utveckling och lärande, fostran, barns inflytande, etiska relationer och att de beskrivs som hotade, samt relationer mellan barn, pedagoger och fysisk miljö. De handlingskompetenser som synliggörs för pedagogens del utifrån de olika teorierna i avhandlingarna innebär att kunna kommunicera och interagera med barnet, att förstå och kunna ge uttryck för etiska handlingar, att förstå och hantera den makt som pedagogrollen innebär i relationen till barnet samt att kunna hantera utmaningar och dilemman för handlandet i relationer med barnen. De olika handlingskompetenser som synliggörs i avhandlingarnas teorier skulle kunna ses som vägledande för förskollärares handlingar i deras relationsbyggande med barnen de möter i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)