Flerspråkiga förskolebarns kommunikation i den fria leken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att kunna bidra med kunskap om kommunikation mellan barn på en flerspråkig förskola och pedagogernas stöd i deras språkutveckling. Fokus ligger på barnens kommunikation i deras fria lek. Studien grundas i observationer där fältanteckningar gjordes vid sex olika tillfällen. Barnen som har observerats har slumpmässigt valts ut beroende på vilka som har lekt och att deras vårdnadshavare har gett sitt samtycke. Totalt deltog tolv barn mellan åldrarna 3-6 år och tre pedagoger. Efter observationerna sammanställdes fältanteckningarna och därefter kategoriserades dem efter kommunikationsverktyg, kroppsspråk, verbal och pedagoger. En slutsats från observationerna är att pedagogerna förstärker det verbala språket med olika verktyg, vilket också inkluderar kroppsspråket. I resultatet framkommer det bland annat att barnen använder samma språkverktyg i deras kommunikation till varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)