Simulering av hydrauliken i Haldex-kopplingen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för konstruktions- och produktionsteknik

Sammanfattning: HLSC (Haldex Limited Slip Coupling) är en koppling för fyrhjulsdrift i personbilar, och för-finas ständigt för att ge en bättre funktion och körupplevelse. Kopplingen använder ett hyd-raultryck för att skapa momentöverföring mellan fram- och bakaxel, och därför är en förståel-se för vad som påverkar detta tryck viktigt för utvecklingen. Skapandet av en simuleringsmo-dell av hela hydrauliken i kopplingen är ett sätt att förbättra denna förståelse. I detta arbete har HOPSAN använts för att simulera hydrauliken i HLSC och även den meka-nik som påverkar hydrauliken. Fokus i arbetet har lagts på noggrannhet, numerisk stabilitet och prestanda. En manual för användning av modellen har skapats i HTML-format. Simuleringarna har resulterat i en bra förståelse för vad som påverkar trycket i kopplingen, och utseendet på tryckkurvorna kan främst härröras till öppning av backventiler, töjning av kopplingshuset och rörelser hos kolvringarna. Reglerventilen är i och med sin stora öppnings-areagradient känslig för störningar, och strömningskrafter får stor inverkan på ventilläget. Al-ternativa kamprofiler för varvtalsskillnadspumpen har provats i simulering, och dessa har vi-sat sig ge mindre men snabbare tryckvariationer. Tröghet i ackumulatorn kan öka tryckvaria-tionerna vid höga varvtalsskillnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)