Analys av potentiell kostnadsbesparing vid införande av ST-kran

Detta är en Master-uppsats från SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Sammanfattning: Virkestransporter står för ca 25 % av de totala anskaffningskostnaderna för skogsindustrin. Implementeringen av High Capacity Transports (HCT) i syfte att reducera transportkostnaderna och minska miljöpåverkan för att bibehålla en hög konkurrenskraft för svensk skogsindustri har på senare tid fått ett ökat intresse. Ett av dessa HCT-fordon är ST-kran, där ST står för ”Större Travar” och är en kranbil som utvecklats för rundvirkestransporter med en bruttovikt på 74 ton vilket är 23 % högre än en konventionell 60 tons kranbil. Syftet med detta examensarbete var att undersöka besparingsmöjligheter för rundvirkestransporter genom införande av ST-kran hos Södra Skogs eget åkeri. Studien delades upp i tre faser. I fas 1 fastställdes uppdragsområden och typer av fordon som skulle ingå i studien samt kartlades utförda transportuppdrag. I fas 2 skapades kostnadsfunktioner för ST-kran och de konventionella kranbilarna i uppdragsområdena med hjälp av kalkylverktyget Gille Kalkyl. I fas 3 utfördes kostnadsberäkningar med kostnadsfunktionerna för att påvisa eventuella reduceringar av transportkostnaden där förslag på uppdragsområde för införande av ST-kran delgavs. Resultaten visar att vid införande av ST-kran beräknades besparingspotentialen mot studiens befintliga konventionella kranbilar till 7,2–20,6 %. Besparingspotentialen ökade med en ökad skillnad i nyttolast mellan ST-kran och konventionell kranbil. Studiens resultat påvisar ingen tydlig skillnad i besparingspotential mellan ST-kran och de befintliga kranbilarna till följd av variationer i transportavstånd. Vid jämförelse mellan uppdragsområde där befintliga kranbilar har likvärdiga tjänstevikter kan en ökad besparingspotential kopplas till ett ökat transportavstånd i kombination med en ökad andel kranlossning. Vid införande av ST-kran ökar andelen samlaster till följd av den högre lastkapaciteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)