Jobbet som en glädje- och motivationskälla : Ledarskapets betydelse för arbetsmotivationen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att få en ökad kunskap om ledarskapets betydelse för arbetsmotivationen med betoning på arbetstillfredsställelse och arbetsglädje utifrån ett medarbetarperspektiv. Frågeställning var vilka handlingar som medarbetaren anser är viktiga hos sin närmaste ledare för att känna arbetsglädje och arbetstillfredsställelse på sin arbetsplats. Den teoretiska utgångspunkten var The Full Range Leadership Model och, för förförståelsen, två behovsstyrda motivationsteorier. Studien var en fallstudie och metoden som användes var kvantitativ ansats via enkät och kvalitativ ansats via intervju. 47 personer av slumpvis kön svarade på enkäten och 2 personer lät sig intervjuas. Resultatet av studien visade att ledarskap har betydelse för arbetsmotivation, arbetstillfredställelse och arbetsglädje och att framförallt transformativt ledarskap var den ledarskapsstil som medarbetare anser mest gynnade arbetsglädje och arbetstillfredställelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)