Fysisk aktivitets påverkan på skolprestationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt undersöker jag vad aktuell litteratur och forskning säger om hur fysiska aktiviteter påverkar hjärnan hos barn och ungdomar. Syftet är att undersöka hur olika fysiska aktiviteter påverkar barns koncentrationsförmåga och hur det påverkar deras prestationer i skolan. Forskning visar på att barn och ungdomar rör sig för lite, vilket utöver fysiologiska aspekter, påverkar kognitiva förmågor. Därför är det viktigt att utveckla skolans undervisning och effektivisera idrottsämnet men även att utveckla metoder för att kunna erbjuda fysisk aktivitet under hela skoldagen. Kognitiva förmågor och koncentrationsförmågan kan förbättras tack vare fysisk aktivitet. De databaser som användes för att genomföra mina sökningar efter relevanta vetenskapliga artiklar var Eric (Ebsco), SPORTdiscus och Swebub. Dessa sökningar gjordes utifrån mina inklusions- och exklusionskriterier. Studiens resultat visar på att det finns positiva kopplingar mellan fysisk aktivitet och kognitiva förmågor som koncentrationsförmågan. En ökad nivå av fysisk aktivitet visar på ökad koncentrationsförmåga och en positiv påverkan på andra kognitiva förmågor så som problemlösningsförmåga och arbetsminne. Sammantaget visar studien att fysisk aktivitet kan påverka och förbättra barn och ungdomars kognitiva funktioner och därigenom deras skolprestationer på ett positivt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)