Interndebitering av immateriella tillgångar med fokus på mjukvara och varumärke : En fallstudie av ett spelföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om internprissättning av immateriella tillgångar/rättigheter, med fokus på mjukvara och varumärke. En fallstudie gjordes i ett spelbolag som visade att det är svårt att hitta en internprissättning metod som återspeglar en rättvis fördelning av intäkter mellan företagets olika bolag. Ersättning av den här sortens transaktioner mellan närstående bolag kallas royalty. Vår studie visar på brister i instruktionerna för armlängdsprincipen och den svåra jämförelsen av interna priser i förhållande till den externa marknaden. IP som mjukvara och varumärke består oftast av mer än bara en produkt utan är snarare en kombination av tjänster och produkter. Att därför hitta en jämförbar okontrollerad transaktion i den externa marknaden är mer eller mindre omöjligt. Lösning på detta problem finns i analyser som; funktionell analys, jämförbarhetsanalys och värderingsmetoder. Grundläggande element i alla tre analyserna är ganska lika, dessa hanteras dock ur tre olika perspektiv. Aktuella element är följande; immaterialens egenskaper, företagets funktioner, avtalsvillkor, riskanalys och ekonomiska villkor. Vi drog slutsatsen att dessa ofta är anpassningsbara vid val av marknadsbaserad internprissättning metod. Jämförbara okontrollerade transaktionernas metod, som syftar till att hitta jämförbara faktorer (ur den funktionella analysen) är  lik faktorerna i en extern transaktion på marknaden. Med dessa kan vi sedan uppskatta en rättvis royalty som också uppfyller kraven enligt armlängdsprincipen. Vi drar även slutsatsen att oavsett vilken internprissättningsmetod som används ska dokumentation göras utifrån funktionsanalysens element. Detta för att stärka val och beslut av royaltyfördelningen mellan närstående bolag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)