Uppfattningar av IT-stöd på arbetsplatsen Hur skiljer sig uppfattningar mellan grupper med olika IT-vana

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Byggindustrin är en bransch som ligger efter andra när det kommer till IT-användning, en stor grupp av personalen har låg eller ingen IT-vana. Detta kan skapa problem när byggindustrin slutligen väljer att göra stora IT-satsningar. Det som undersöks i denna studie är hur uppfattningar om IT-stöd skiljer sig åt mellan grupper med olika IT-vana. Ena gruppen arbetade på kontor med administration och var van att använda IT i arbetet. Denna grupp hade mer övergripande förståelse för hur det kommer att påverka verksamheten. Den andra gruppen som inte var vana vid IT och inte jobbade på kontor var däremot mer inriktade på hur IT-stödet kommer att påverka deras egna arbetsprocesser. För att studera detta har teorin om technology frames of reference använts och en fallstudie i VVS-branschen har genomförts, genom semi-strukturerade intervjuer kartlades uppfattningarna om tre aspekter av IT, Teknisk strategi, Teknikens natur och Teknik i användning. Resultatet av studien visar att grupperna hade liknande inställning till nyttan med IT-stödet men såg nyttan på olika nivåer. Det som studien kom fram till är att Teknisk strategi är den viktigaste faktorn d.v.s. hur det skiljer sig åt mellan dessa två grupperna i hur de uppfattar den strategiska nyttan med IT-stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)