"Den kreativa skaparkraften"

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: I detta examensarbete för kandidatexamen i Strategisk kommunikation har vi gjort en studie med syftet att öka kunskapen inom och förståelsen för ämnet formaanpassning, genom att ta reda på hur svenska produktionsbolag och kanaler arbetat strategisk med anpassning av tv-format samt vilka faktorer som leder till att en formatanpassning genomförs. För att nå vårt syfte har vi undersökt hur de tre produktionerna Biggest Loser Sverige, Project Runway Sverige och Top Model Sverige arbetat strategiskt med formatanpassning. Vår studie är baserad på en kvalitativ metod där vi har genomfört sju intervjuer och gjort en innehållsanalys. I vårt arbete nådde vi slutsatsen att en formatanpassning genomförs utifrån fem faktorer: sättet att se på format, målgruppens identifikation med casten, resurser och förutsättningar, varumärket och slutligen den kulturella aspekten. De fem faktorerna grundade sig i ett vinstintresse och en strävan efter att få höga tittarsiffror. Ambitionen att få höga tittarsiffror och på så sätt generera vinst tog sig i uttryck genom en strävan att efterlikna den amerikanska originalproduktionen. Vi drog även slutsatsen att det strategiska arbetet med att anpassa format genomfördes utifrån användandet av en produktionsbibel i kombination med intuition. Med vår uppsats vill vi skapa en ökad förståelse för vad som föranleder att en anpassning av tv-format genomförs och hur det strategiska arbetet kring formatanpassning ser ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)