Improviserad förberedelse : Fotbollstränares användning av lärandemetoder

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Fredrik Markström; [2018]

Nyckelord: tränarlänkfotboll;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställning Syftet med detta arbete är att samla information genom intervjuer om hur lärandemetoder används, samt om och i så fall hur tränarna anpassar dessa utifrån träningsaktivitet och syftet med träningsaktiviteten. Detta för att ta reda på hur fotbollstränare vet vad de ska göra i olika situationer och hur de förhåller sig till olika situationer i träning. Frågeställningar: Hur använder sig fotbollstränare av olika lärandemetoder? Hur skiljer sig val av lärandemetod till träningsaktivitet och syftet med träningsaktiviteten? Hur balanserar fotbollstränare lärandemetoder till individen respektive gruppen? Metod För att samla information om fotbollstränares användande av lärandemetoder i förhållande till träningsaktivitet så har en kvalitativ semi-strukturerad intervju genomförts. Inför intervjuerna konstruerades en intervjuguide bestående av tre delar, inledning, huvuddel och avrundning. Huvuddelen som avsågs vara stommen i guiden bestod vidare av tre teman utifrån studiens frågeställning. Utifrån varje tema så hade ett visst antal frågor förberetts, sammanlagt 15 frågor, som var konturerade att vara öppna frågor. Resultat Av resultat som presenteras så går det att utläsa att tränarna beskriver en form av improviserad förberedelse i sina sätt att skapa lärande. Att tränarna vet hur de ska agera i olika situationer baseras på tränarnas samlade kunskap och erfarenheter. Tränarna beskriver även en flexibilitet som de använder sig av för att skapa lärande, vilket också tyder på ett upplevt ansvar hos tränarna att det som ska förmedlas går fram. Slutsats Av de diskuterade resultaten så kan en slutsats dras att tränare behöver reflektera mer över hur de använder lärandemetoder, för att kunna vara förberedda på hur de kan bemöta de pedagogiska situationer som kommer att uppstå under en träning och vara flexibel i sitt agerande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)