"Det är en svår klass" : En studie om gruppdynamikens påverkan på det pedagogiska ledarskapet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur tre bildlärare i grundskolan förhåller sig till och arbetar med gruppdynamikens möjligheter och dilemma i bildundervisningen. För att undersöka detta tillämpas tre halvstrukturerade forskningsintervjuer. Studien utgår från kvalitativ ansats. Resultatet visar att gruppdynamiken kantas både av möjligheter och dilemman. Gruppsammansättningen spelar stor roll för hur gruppdynamiken utvecklar sig från år 7 till år 9. God gruppdynamik leder till ökad gemenskap, trygghet, respekt, inspiration och bättre utnyttjande av lektionstid. God gruppdynamik främjar även elevens utveckling och lärande. Dålig gruppdynamik beror på flera yttre faktorer, bland annat tidsbrist, ekonomi, resultatfokus och olika inställning till utbildning och skola. Det empiriska materialet visar att läraren tillämpar i sin undervisning strategier såsom iakttagelseförmåga, anpassning och relationer för att främja gruppdynamiken. Resultatet visar att lärarens ledarskap påverkas av gruppdynamiken i lärarlaget samt att bildämnets kommunikativa och praktiska karaktär möjliggör för god gruppdynamik genom bland annat områden som värdegrund och bildanalys. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)