Internrevision - Hur skapas värde åt affärsverksamheten?

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Bakgrunden till denna uppsats har sitt ursprung i FöreningsSparbankens önskan att undersöka internrevisionens värdeskapande funktion. Bankens intresse har sin källa i de pågående förändringar av internrevisionens roll inom företaget som övergår från att bara granska intern kontroll och enhetlighet till ett mer komplext riskbaserad arbetssätt genom att sträva efter att effektivisera alla enheter inom företaget. Samtidigt blir det allt viktigare att mervärdet av deras arbete blir synligt och verkligen är till nytta för verksamheten. Dessa dynamiska förändringar följer de globala trenderna inom branschen. Från granskningen av intern kontroll och regelefterlevnad har internrevisionen utvecklats till ett brett spektrum av värdeskapande kundbaserade tjänster inom riskhantering och bolagsstyrning. Problemet är att definitionen av ”värde” kan variera ganska mycket mellan internrevisionsavdelningar på olika företag och det är därför mycket angeläget att internrevisorer skall identifiera vilket slags värde som behöver tillföras just inom just deras specifika verksamhet. Huvudfrågeställning: Hur kan internrevision skapa värde åt affärsverksamheten? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka tillvägagångssätt som finns för internrevisionen att tillföra värde åt affärsverksamheten. Vi skall också beskriva och sammanfatta teori och existerande praxis inom internrevision i några svenska företag. Avgränsningar: Urvalet i undersökningen är avgränsat till svenska företag som har en internrevisionsavdelning och som i första hand är banker och försäkringsbolag. Metod: Undersökningen genomfördes utifrån kvalitativ metod med en beskrivande ansats. Primärdata för uppsatsen samlades in genom 15 telefon- och besöksintervjuer med internrevisorer och personer i olika chefspositioner. Slutsatser: Internrevisionen är en viktig funktion som har stora möjligheter att skapa värde för affärsverksamheten genom att förbättra och effektivisera den. Huvudmålet med internrevisionen är att hjälpa företaget att nå dess strategiska mål. Detta görs via olika säkrings- och rådgivningstjänster åt internrevisionens nyckelintressenter, styrelsen och ledningen. För att upprätthålla en effektiv internrevision är det viktigt att mäta och utvärdera dess prestationer vilket kan göras med hjälp av Balance Score Card-principen. Kommunikation är en nödvändig del av internrevisionens värdeskapande funktion och måste utvecklas. Förslag till vidare forskning: Fördjupade studier av mätmetoder för internrevisionens prestation. Internrevisionens roll inom riskhantering. Hur internrevisionens interaktion med verksamheten kan utvecklas för att bidra till nyttan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)