Kommunicera mera! : Upplevelser av organisationsförändring ur ett medarbetarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: När en verksamhet befinner sig i en förändringsprocess finns det en rad olika faktorer som påverkar hur verksamhetens medarbetare reagerar. Denna studie är utförd på en myndighet som tidigare haft kundcenter som tagit emot inkommande samtal från kunder men nu fördelat ut arbetsuppgiften på myndighetens handläggare. Således har handläggarnas arbetsuppgifter förändrats och denna studie syftar därför till att undersöka medarbetarnas upplevelser av organisationsförändringen. För att besvara syftet har tre frågeställningar formulerats, ”hur har organisationsförändringen kommunicerats från ledning till medarbetare?”, ”hur har medarbetarna involverats i förändringsarbetet?” samt ”vad finns det för positiva respektive negativa upplevelser av organisationsförändringen?”. En kvalitativ metod har använts och det empiriska materialet har samlats in genom åtta semistrukturerade intervjuer med medarbetare vid en av myndighetens enheter. Det teoretiska ramverket har delats in i underkategorierna kommunikation, medarbetarnas delaktighet samt medarbetarnas inställning och har utgjorts av Johansson & Heides (2008) samt Angelöws (2010) teorier om kommunikation, Angelöws (2010) teori om delaktighet, Angelöws (2010) teori om inställning samt Heide, Johansson och Simonssons (2012) tolkning av Bupps (1996) reaktionskurva gällande sorg. Slutligen har Kotters (1996) 8-stegsmodell för förändring tillämpats. Det teoretiska ramverket har även kompletterats med vetenskapliga artiklar inom kategorierna kommunikation, medarbetares delaktighet samt medarbetares inställning. Vidare har empirin analyserats med hjälp av teori och tidigare forskning. Studiens resultat visar att upplevelserna varit i huvudsak negativa då medarbetarna upplevt att kommunikationen varit bristfällig. Den starkaste positiva upplevelsen var när medarbetarnas synpunkter mottogs av ledningen, vilket resulterade i ett förändrat arbetsschema. Studiens resultat påvisar att verksamheter med fördel bör kommunicera förändringens syfte för att skapa en större förståelse hos medarbetarna. Verksamheter bör även involvera medarbetarna i ett tidigt stadie för att bibehålla en positiv upplevelse av förändringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)