Språkbedömning av 3- och 4-åringar via telemedicin

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Logopedi

Författare: Emelie Wellenius; Emma Wikström; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vid bedömning av språkförmågan hos yngre barn finns idag ett antal olika test att välja mellan för den kliniskt verksamma logopeden. Det råder dock brist på normerade test för att mäta språkförståelsen hos de allra yngsta barnen. Reynell Developmental Language Scales III – RDLS III är ett brittiskt test för screening av barns språkförståelse och expressiva förmåga. Syftet med föreliggande studie var att normera språkförståelsedelen i RDLS III och att jämföra våra resultat med den brittisk-irländska standardiseringen. Då det ej fanns någon vedertagen översättning av testblanketten blev detta ett syfte för studien. Även sambandet mellan testresultat och föräldrarnas utbildningsnivå undersöktes. För att kunna testa ett tillräckligt stort antal barn utfördes normeringen i samarbete med logopedstudenterna Maj Lindman och Anna Lena Åström. I vår studie ingick sammanlagt 122 barn från Umeå och närliggande byar i åldrarna 21⁄2-31⁄2 år. Barnen delades in i sex åldersgrupper med tvåmånadersintervall. Vi genomförde hela testet, i den mån det var möjligt, med samtliga barn. Resultaten visade att medelvärdet för varje åldersgrupp stiger med ökad ålder, dock med något undantag. Variationsvidden inom gruppen var mycket stor för samtliga åldersintervaller. Vid jämförelse med den brittisk-irländska standardiseringens resultat kan man se att de svenska och de engelsktalande barnens medelvärden ligger nära varandra. Ingen korrelation förelåg mellan föräldrarnas utbildningsnivå och barnens testresultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)