”Show Me the Money” : En kvalitativ studie i finansieringsmöjligheter för upplevelsebaserade besöksattraktioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Denna kandidatuppsats undersöker finansieringsprocessen för besöksattraktioner i turismindustrin. Studiens syfte är att beskriva hur större besöksattraktioner sökt olika vägar för att finansiera uppstarten av sin verksamhet. Dessutom syftar uppsatsen till att se hur företagen i den inledande processen arbetat med affärsutveckling samt om och hur det påverkat möjligheten att realisera projektet. Uppsatsen ger kunskap i hur olika finansieringsalternativ kan se ut, samt vilken roll affärsutvecklingen har för att attrahera finansiering till besöksattraktionen. För att besvara de framtagna frågeställningarna för studien har kvalitativa intervjuer genomförts med fem svenska etablerade besöksattraktioner.  En intervju har även genomförts med en entreprenör som är under finansieringsprocessen för att kunna tas fram på marknaden. Intervjuerna har genomförts för att ge svar på vilka finansieringsval som gjorts, vilka hinder som påträffats, vilken roll affärsutveckling haft i processen samt hur den vidare finansieringen av attraktioner ser ut. Resultatet av studien visar att bidrag, riskkapital, banklån och “bootstrapping” har används för att finansiera besöksattraktionerna. Att kunna finansiera en projektgrupp ansågs vara en viktig del av initieringsprocessen. Affärsplanen har även fungerat som ett verktyg för att erhålla finansieringen i utvecklingsprocessen hos två av besöksattraktionerna. Tillgången till rätt kontakter vid sökandet efter finansiärer i utvecklingen ansågs även som en viktig del hos två av besöksattraktionerna. Samarbeten, partnerskap och sidoverksamheter anses även vara vitala för den fortsatta finansieringen av attraktionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)