En destinations attraktivitet - en annan destinations inspirationskälla : En intervjustudie om hur framgångsfaktorer inom marknadsföring kan överföras från en destination till en annan

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

Sammanfattning: I dagens samhälle är det svårt att sticka ut och vara unik. Städer, regioner och nationer konkurrerar alla om turism och för att lyckas att vara konkurrenskraftig måste en gemensam bild lyftas fram. När detta görs uppfattas destinationen som attraktiv men det finns också fler sätt att skapa en attraktiv destination på. Ett exempel är ”best practice” som är en metod där framgångsfaktorer inom marknadsföring överförs från en destination till en annan. Studiens syfte är att undersöka till vilken grad det faktiskt är möjligt att överföra framgångsfaktorer inom marknadsföring mellan destinationer.   För att undersöka detta har Visit Värmland jämförts med Smålands Turism, turismavdelningen på Karlstad kommun jämförts med Destination Jönköping och Karlstad Airport har jämförts med Jönköping Airport, detta görs i empirikapitlet. Uppsatsen grundar sig på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med informanter från de tidigare nämnda organisationerna. I analyskapitlet ställs det empiriska materialet mot det teoretiska ramverket vilket behandlar ämnen som destination, resurser, platsmarknadsföring, ”best practice” och flygplatsernas betydelse för turism. I de slutliga delarna av studien besvaras syftet och frågeställningarna samt förslag på vidare forskning inom ämnet ges.   Resultatet av studien är att framgångsfaktorer av en destinations marknadsföring går att överföra till viss del. Exempel som ges till Visit Värmland och Karlstad kommun är att arbeta mer med resurserna som finns på plats, samarbeta mer samt involvera det lokala samhället i marknadsföringen. Detta tyder på att studien fyller den kunskapslucka som finns angående om best practice går att använda som metod för att öka en destinations attraktionskraft. Studien bidrar med kunskap om hur en destination kan inspireras av en annan destination för att lyckas bättre med sin marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)