Får barnet vara med?En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares upplevelser av barns delaktighet i socialtjänstens utredningsarbete.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Barns rättigheter är idag en omtalad fråga i världen, och barns rätt till delaktighet är ett väl utforskat ämne. Syftet med vår studie var att undersöka socialsekreterares upplevelser av att arbeta för barns rättigheter till delaktighet i utredningsarbetet. Vår ambition med studien var att skapa en förståelse kring hur barns rätt till delaktighet kommer i uttryck i socialsekreterarnas dagliga arbete. Vi har genom hela studien intagit ett konstruktionistiskt perspektiv då vi var intresserade av hur socialsekreterare konstruerar barns delaktighet i utredningsarbetet. Studien byggde på en kvalitativ metod och empirin utgjordes av sex intervjuer med utredande socialsekreterare som var anställda inom olika barnoch ungdomsenheter. Empirin är analyserad utifrån ett teoretiskt ramverk bestående av teorin om barn som subjekt och aktör, Foucaults maktteori samt Harts delaktighetstrappa. Studien visade att det fanns en generell önskan bland utredande socialsekreterare att göra barn delaktiga. Barnets delaktighet kom i uttryck genom att socialsekreterarna anpassade inhämtningen av information efter barnets förutsättningar, kommunicerade information gällande utredningen till barnet och att de tog hänsyn till barnets åsikter i utredningens slutgiltiga beslut. Studien visade dock att socialsekreterarna stundtals uppvisade en annan syn på barnets delaktighet där barnet hamnade i skymundan, och att de professionella var mindre bra på att kommunicera information i den avslutande fasen av utredningsprocessen. Det framgick också att de inte alltid tog hänsyn till barnets åsikter i beslut. Vidare fann vi att relationen, både till barnet och dess nätverk, samt nationella riktlinjer och arbetsplatsens förutsättningar var faktorer som kunde begränsa respektive möjliggöra barnets delaktighet. Vi kom fram till att barnets rätt till delaktighet påverkas av strukturella faktorer, men också av socialsekreterarens inställning till barnet som klient. Vi konkluderade därmed att det krävs att arbeta för barns rätt till delaktighet både på strukturell nivå och individnivå för att stärka barnets delaktighet i socialtjänstens utredningsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)